Problematika Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Matematika di Tingkat Sekolah
DOI:
https://doi.org/10.37150/jp.v6i1.1588Keywords:
kurikulum 2013, problematika kurikulum, pembelajaran matematikaAbstract
This research was conducted with the aim of describing what are the problems in the implementation of the 2013 Curriculum in the mathematics learning process at the junior and senior high school levels so that appropriate solutions can be formulated in answering the existing problems. The research was conducted using a literature review with a qualitative approach. The data obtained were analyzed through four steps, namely, the process of collecting data, reducing data, presenting data, and finally drawing conclusions. The results of the study show that the implementation of the 2013 curriculum in mathematics learning in a number of schools is still experiencing obstacles, starting from the learning planning process, implementing learning, to assessing learning processes and outcomes. The problems experienced include the teacher's lack of understanding of the 2013 curriculum, the difficulty of the teacher in preparing the lesson plans, the teacher has not fully implemented scientific-based mathematics learning, time constraints and mathematics textbooks are lacking in student learning, and teacher difficulties. in conducting authentic assessments. In dealing with these problems, it is necessary to have good cooperation from the government, curriculum supervisors, school teachers and students, so that mathematics learning based on the 2013 Curriculum can run optimally.
References
Adianto, S., Ikhsan, M., & Oye, S. (2020). Penilaian Autentik pada Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. JINOTEP , 7(2), 133-142.
Agustino, D. E. (2018). Penerapan Kurikulum 2013 pada Mata Pelajaran Sejarah pada Sekolah Menengah Atas. ISTORIA: Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 14(1).
Alhamuddin. (2014). Sejarah Kurikulum Indonesia. Nur El-Islam, 1(2), 48-58.
Alhikmah, R. N., Roza, Y., & Maimunah. (2021). Analisis Kesulitan Guru Matematika SMP dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Berdasarkan Kurikulum 2013. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 655-669.
Amelia, D. J. (2018). Problematika Implementasi Kurikulum 2013 di SD Wajak. ELSE (Elementary School Education Journal), 2(2), 21-29.
Andriantoni, & Fitrianis. (2018). Problematika dan Solusi Implementasi Kurikulum 2013 (Studi Kasus Implementasi Kurikulum 2013 di SMPN 31 Padang). TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 5(2), 111-121.
Anggraeni, P. (2018). Analisis Keterkaian antar Komponen dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran di Sekolah Dasar Kota Sumedang. El-Ibtidaiy: Journal of Primary Education, 1(1), 64-71.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Fatmawati, L., Sukidin, & Suyardi, B. (2017). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Melalui Pendekatan Konvensional dengan Pendekatan Saintifik pada Kompetensi dasar Fungsi Manajemen Siswa Kelas X di SMA Negeri 4 Jember Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(2), 134-139.
Hizaziah, R. (2019). Analisis Kesulitan Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013 pada Pembelajaran Matematika di SMPN 3 Banjarmasin. Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, UIN Antasari, skripsi, 77.
Humalik, O. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran, Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Pustaka Educa.
Ilyas, A., Ikhsan, M., & Hajidin. (2019). Analisis Pelaksanaan Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Matematika di SMA Sekota Banda Aceh. Jurnal Peluang, 7(2), 129-136.
Kamiludin, K., & Suryana, M. (2017). Problematika pada Pelaksanaan Penilaian Pembelajaran Kurikulum 2013. Jurnal Primal Edukasia, 5(1), 58-67.
Krisdiana, I., Apriandi, D., & Setyansah, R. K. (2014). Analisis Kesulitan yang Dihadapi oleh Guru dan Peserta Didik Sekolah Menengah Pertama dalam Implementasi Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Matematika (Studi Kasus Eks-Karsidenan Madiun). JIPM : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1).
Kunandar. (2007). Guru Profesinal Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan(KTSP) dan Sukse dalam Setifikasi Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada .
Kurinaish, I., & Berlin, S. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 Konsep dan Penerapan. Surabaya: Kata Pena.
Kusumawati, A., Sudianto, & Octoria, D. (2016). Faktor-faktor Penghambat Guru dalam Melaksanakan Kurikulum 2013 pada Pembelajaran Akuntansi di SMK Negeri 3 Surakarta. Jurnal Tata Arta UNS, 1(2), 118-133.
Lamote, H. (2017). Kesulitan-Kesulitan Guru Matematika dalam Melaksanakan Pembelajaran Kurikulum 2013 di Madrasah Aliyah DDI Labibia. Jurnal Al-Ta'dib, 10(1), 55-72.
Nasution, W. N. (2017). Perencanaan Pembelajaran: Pengertian, Tujuan dan Prosedur. ITTIHAD, 1(2), 185-195.
Nugroho, H., Rouf, M. A., & Abdunnuurru. (2020). Problematika Pembelajaran Matematika Berbasis Kurikulum 2013 di SMP Negeri 11 Magelang. Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1(1), 413-18.
Nurcahyono, N. A., & Novarina, E. (2020). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 Berdasarkan Indikator Kemampuan Imajinasi Matematis Siswa. 2682(1), 121–130.
Oktaviani, N. M., & Wulandari, I. (2019). Problematika Penerapan Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Yogyakarta: K-Media.
Pabolo, M., & Tembang, Y. (2019). Analisis Kesulitan Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013 di Kota Merauke. Sebatik, 23(2), 307-316.
Pahrudin, A., & Pratiwi, D. D. (2019). Pendekatan Saintifik dalam Implementasi Kurikulum 2013 & Dampaknya terhadap Kualitas Proses dan Hasil Pembelajaran pada MAN di Provinsi Lampung. Lampung Selatan: Pustaka Ali Imron.
Pratama, M. A. (2016). Problematika pembelajaran Matematika Berbasis Kurikulum 2013 (Studi Kasus Kelas VII di SMP Negeri 4 Klaten). Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, UMS, Publikasi Ilmiah, 1-14.
Purwoko, R. Y. (2015). Problematika Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Scientifik pada Kurikulum 2013 di SMP. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNY, 15-20.
Ratnasari, I. (2016). Analisis Pelaksanaan Kurikulum 2013 dalam Mata Pelajaran Matematika. Pendidikan Matematika, Fakultas Ilmu Keguruan dan Ilmu Pendidikan, UMS, Publikasi Ilmiah, 1-18.
Ratumanan, T. G., & Tetelepta, Y. (2019). Analisis Pembelajaran Matematika Berdasarkan Kurikulum 2013 pada SMA Negeri 1 Masohi. JUMADIKA : Jurnal Megister Pendidikan Matematika, 1(1), 25-34.
Rumahlatu, D., Huliselan, E. K., & Takaria, J. (2016). An Analysis of The Rediness and Implementation of 2013 Curriculum i The West of Seram Distric, Maluku Province, Indonesia. International Jurnal of Enviromental & Science Education, 11(12), 5662-5675.
Shofi, M., & Kalimatusyaro, M. (2021). Problematika Implementasi Kurikulum 2013 pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti di Sekolah Menengah Atas (SMA) Antartika Sidoarjo. Fatwa: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 207-2018.
Tarr, J. E., Reys, R. E., Reys, B. J., & Chavez, O. (2008). The Impact of Middle-Grades Mathematics Curricula and The Classroom Learning Environment on Student Achivevement. Journal for Research in Mathematics Education, 39(3), 247-280.
Wahyuni, R., & Berliani, T. (2019). Problematika Implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. JMSP (Jurnam Manajemen dan Supervisi Pendidikan), 3(2), 63-68.
Yusuf, W. F. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 (K-13) pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar (SD). Jurnal Al-Murabbi, 3(2), 263-278.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.