MEDIA SOSIAL DAN CITRA DESTINASI UNTUK KEBERLANJUTAN WISATA ALAM KAWASAN HUTAN RESORT SITUGUNUNG
DOI:
https://doi.org/10.37150/jimat.v5i2.3034Keywords:
Social Media, Destination Image, SustainabilityAbstract
The purpose of this study was to analyze and evaluate the influence of social media on sustainability and the influence of destination image on the sustainability of natural tourism in the Situgunung Sukabumi Resort Forest Area, West Java. The type of research uses a quantitative method, with a type of associative causality relationship. For the number of samples in this study as many as 140 respondents using non-stochastic techniques, with the number of samples used in this study calculated using the Hair formula. In this study, data analysis was measured and tested using the Structural Equation Model (SEM) method and processed with SmartPLS3 software. The results of the study are that there is a positive and significant influence between social media on sustainability and there is a positive and significant influence between destination image on sustainability.
References
Anam, C. (2020). Pengaruh Citra Destinasi, Fasilitas Wisata dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan pada Wisata Parimas Waterpark Mojokerto. Jurnal Ekonomi Dan Perkembangan Bisnis, 4(2), 22–34.
Charli, C. O., & Putri, D. A. (2021). Pengaruh Social Media Marketing, Fasilitas Wisata Dan Citra Destinasi Wisata Terhadap Minat Wisatawan Berkunjung. Jurnal Ekobistek, 9(2), 40–48. https://doi.org/10.35134/ekobistek.v9i2.75
Daffa, K. Van, & Ratnasari, I. (2022). Pengaruh Citra Destinasi dan Promosi Terhadap Kepuasan Wisatawan di Puncak Sempur Kabupaten Karawang. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(1), 362–372. https://doi.org/10.5281/zenodo.5847407
Duryadi, M. S. (2021). Metode Penelitian Ilmiah Metode Penelitian Empiris Model Path Analysis dan Analisis Menggunakan SmartPLS. In Penerbit Yayasan Prima Agus Teknik (Vol. 7, Issue 1).
Handayani, F., & Adelvia, K. (2020). Instagram Tourism: Menciptakan Hype Pada Destinasi Wisata (Studi Pada Akun @Indoflashlight). Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 24(2), 105. https://doi.org/10.31445/jskm.2020.2856
Hair, J. F., J. J. Risher, M. Sarstedt, dan C. M. Ringle. 2019. When to Use and How to Report the Results of PLS-SEM. European Business Review. 31(1) : 2-24
Hulu, M., Putri, F., Natasya, S., & -, M. (2021). Dampak Media Sosial Dan Word of Mouth Terhadap Overtourism. Jurnal Pariwisata, 8(2), 106–115. https://doi.org/10.31294/par.v8i2.10968
Pradana, W. Y., & Yolanda, M. (2024). Pengaruh Perceived Usefulness Terhadap Continuance Intention To Use Pada Pengguna Mobile Payment Dana Dengan Satisfaction Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Ilmu Manajemen Retail Universitas Muhammadiyah Sukabumi, 5(1), 1–12.https://doi.org/10.37150/jimat.v5i1.2615
Ratih Prima Santi, G., Derriawan, & Zulkifli. (2023). Strategi Keberlangsungan Wisata Museum Benteng Vredeburg Yogjakarta. 8(2), 149–164.
Siregar, H. (2022). Analisis Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Sosialisasi Pancasila. Pancasila: Jurnal Keindonesiaan, 1, 71–82. https://doi.org/10.52738/pjk.v2i1.102
Soeswoyo, D. M., Dewi, L., & Asaparini, P. S. (2018). Promosi Melalui Media Sosial Berbasis Partisipasi Masyarakat dan Peranannya dalam Pariwisata Kota. Jurnal Pariwisata, 5(2), 156–164. https://doi.org/10.31311/par.v5i2.4429
Sugiyono. (2020). Pengaruh Diklat Virtual Berbasis Pembangunan Karakter Terhadap Peningkatan Soft Skill CPNS Kementrian Perhubungan Di Balai Diklat Pendidikan dan Pelatihan Pembangunan Karakter SDM Transportasi. Universitas Pendidikan Indonesia, 128.
Wardhani, A. R., Musyawaroh, M., Daryanto, T. J., Sumaryoto, S., Mustaqimah, U., & Suastika, M. (2022). Strategi Keberlanjutan Obyek Wisata Melalui Tata Lansekap Studi Kasus Desa Karangmalang Sragen. Arsitektura, 20(2), 181. https://doi.org/10.20961/arst.v20i2.56030
Anam, C. (2020). Pengaruh Citra Destinasi, Fasilitas Wisata dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan pada Wisata Parimas Waterpark Mojokerto. Jurnal Ekonomi Dan Perkembangan Bisnis, 4(2), 22–34.
Charli, C. O., & Putri, D. A. (2021). Pengaruh Social Media Marketing, Fasilitas Wisata Dan Citra Destinasi Wisata Terhadap Minat Wisatawan Berkunjung. Jurnal Ekobistek, 9(2), 40–48. https://doi.org/10.35134/ekobistek.v9i2.75
Daffa, K. Van, & Ratnasari, I. (2022). Pengaruh Citra Destinasi dan Promosi Terhadap Kepuasan Wisatawan di Puncak Sempur Kabupaten Karawang. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(1), 362–372. https://doi.org/10.5281/zenodo.5847407
Duryadi, M. S. (2021). Metode Penelitian Ilmiah Metode Penelitian Empiris Model Path Analysis dan Analisis Menggunakan SmartPLS. In Penerbit Yayasan Prima Agus Teknik (Vol. 7, Issue 1).
Handayani, F., & Adelvia, K. (2020). Instagram Tourism: Menciptakan Hype Pada Destinasi Wisata (Studi Pada Akun @Indoflashlight). Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 24(2), 105. https://doi.org/10.31445/jskm.2020.2856
Hulu, M., Putri, F., Natasya, S., & -, M. (2021). Dampak Media Sosial Dan Word of Mouth Terhadap Overtourism. Jurnal Pariwisata, 8(2), 106–115. https://doi.org/10.31294/par.v8i2.10968
Pradana, W. Y., & Yolanda, M. (2024). Pengaruh Perceived Usefulness Terhadap Continuance Intention To Use Pada Pengguna Mobile Payment Dana Dengan Satisfaction Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Ilmu Manajemen Retail Universitas Muhammadiyah Sukabumi, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.37150/jimat.v5i1.2615
Ratih Prima Santi, G., Derriawan, & Zulkifli. (2023). Strategi Keberlangsungan Wisata Museum Benteng Vredeburg Yogjakarta. 8(2), 149–164.
Siregar, H. (2022). Analisis Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Sosialisasi Pancasila. Pancasila: Jurnal Keindonesiaan, 1, 71–82. https://doi.org/10.52738/pjk.v2i1.102
Soeswoyo, D. M., Dewi, L., & Asaparini, P. S. (2018). Promosi Melalui Media Sosial Berbasis Partisipasi Masyarakat dan Peranannya dalam Pariwisata Kota. Jurnal Pariwisata, 5(2), 156–164. https://doi.org/10.31311/par.v5i2.4429
Sugiyono. (2020). Pengaruh Diklat Virtual Berbasis Pembangunan Karakter Terhadap Peningkatan Soft Skill CPNS Kementrian Perhubungan Di Balai Diklat Pendidikan dan Pelatihan Pembangunan Karakter SDM Transportasi. Universitas Pendidikan Indonesia, 128.
Wardhani, A. R., Musyawaroh, M., Daryanto, T. J., Sumaryoto, S., Mustaqimah, U., & Suastika, M. (2022). Strategi Keberlanjutan Obyek Wisata Melalui Tata Lansekap Studi Kasus Desa Karangmalang Sragen. Arsitektura, 20(2), 181. https://doi.org/10.20961/arst.v20i2.56030