Kemampuan Literasi Matematika Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Realistik
DOI:
https://doi.org/10.37150/jp.v8i2.3240Keywords:
Mathematical Literacy Ability, Realistic Mathematics Questions, Middle School MathematicsAbstract
Questions that can be used to measure mathematical literacy skills are realistic mathematics questions. Thus, research was conducted to identify students' mathematical literacy abilities in solving realistic mathematics problems. The research method used is a quantitative descriptive method by providing 6 questions describing material on a two-variable linear equation system that can measure mathematical literacy abilities. The results showed that 51.9% were in the low category, 18.5% were in the medium category and 29.6% were in the high category. Based on the results of students' answers, students are still less capable in interpretation and calculations using existing methods in a two-variable linear equation system, students tend to use calculations outside of these methods so that students cannot write down how the calculation process works. Based on the results of research that has been carried out, it show that the mathematical literacy abilities of junior high school students are in the low category.
References
Arifin, U. N. (2018). EKSPERIMENTASI MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP SISWA SMP DITINJAU DARI MOTIVASI BELAJAR. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 1(2).
Eka, L., Lestari, S., & Prayitno, L. L. (2023). ANALISIS KEMAMPUAN LITERASI MATEMATIKA SISWA KELAS V UPT SD NEGERI 225 GRESIK.
Erfani, G. A., Rokhman, M. S., & Sholikhakh, R. A. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika materi aritmetika sosial menurut Polya. AKSIOMA: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(2).
Fauziah Siregar, N. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika. Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Sains, 7. Retrieved from http://digilib.upi.edu/pasca/available/etd-1011106-131035/
Handun, Habudin, & Rachmiati, W. (2020). Pengaruh Pengunaan Pembelajaran Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Literasi Matematis Siswa Sekolah Dasar (Vol. 12, Issue 01).
Hasanah, M., & Lukman Hakim, D. (2022). Kemampuan Literasi Matematis Pada Soal Matematika PISA Konten Quantity dan Konten Change and Relationship. In Journal for Research in Mathematics Learning) p (Vol. 5, Issue 2).
Kautsar Qadry, I., Dassa, A., & Aynul, N. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pisa Konten Space And Shape Pada Kelas Ix Smp Negeri 13 Makassar. 2(2), 78.
Khoirudin, A., Setyawati, R. D., & Nursyahida, F. (2017). Profil Kemampuan Literasi Matematika Siswa Berkemampuan Matematis Rendah Dalam Menyelesaikan Soal Berbentuk Pisa. Aksioma, 8(2), 33–43.
Mahmud, F. D. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Siswa Kelas Viii Smp Negeri 2 Baebunta.
Mangelep, N. O., & Kaunang, D. F. (2018). Pengembangan Soal Matematika Realistik Berdasarkan Kerangka Teori Program For International Students Assesment. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 455–466. Retrieved From Http://Journal.Institutpendidikan.Ac.Id/Index.Php/Mosharafa
Maskar, S. (2018). Alternatif Penyusunan Materi Ekspresi Aljabar Untuk Siswa Smp/Mts Dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Prisma, Vii(1), 53–70.
Mubanu, D. F., Noviyanti, P. L., & Suwija, I. K. (2022). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Realistik Berdasarkan Prosedur Newman Pada Materi Segitiga Kelas Vii Smp Sapta Andika Denpasar Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pemantik: Jurnal Pembelajaran Dan Pengembangan Matematika, 2(2), 194–209.
Nuringtyas, T., & Setyaningsih, N. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Berbasis Soal HOTA Ditinjau dari Kemampuan Numerasi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1211–1224. doi: 10.31004/cendekia.v7i2.2316
Pratama, R. Y., Arjudin, A., Hikmah, N., & Subarinah, S. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Matematika dalam menyelesaikan Soal Cerita SPLTV Berdasarkan Perbedaan Jenis Kelamin. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1472–1481. doi: 10.29303/jipp.v7i3b.792
Putri, Y. I., & Fakhriyana, D. (2023). Perbandingan Model Pembelajaran Discovery Learning dan Inquiry Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika Peserta Didik.
Rahmawati, A. (2019). Penerapan Bahan Ajar Matematika Berbasis Realistic Mathematics Education (Rme)Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswapada Materi Perbandingan. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 3(1).
Rismen, S., Putri, W., & Jufri, L. H. (2022). Kemampuan Literasi Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 348–364.
Rosmalinda, N., Syahbana, A., & Nopriyanti, T. D. (2021). ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SMP DALAM MENYELESAIKAN SOAL-SOAL TIPE PISA. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 483–496. Retrieved from https://ejournal.unibabwi.ac.id/index.php/transformasi
Rustamana, A., Wahyuningsih, P., Azka, M. F., & Wahyu, P. (2024). PENELITIAN METODE KUANTITATIF. Sindoro CENDIKIA PENDIDIKAN, 5(6), 1–10. doi: 10.9644/sindoro.v4i5.3317
Selvie, Zulkarnain, & Rustanuarsi, R. (2024). Analisis Kesalahan Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Realistik Materi Aljabar Berdasarkan Tipe Kastolan. In Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan-Institut Agama Islam Negeri Pontianak (Vol. 3, Issue 2).
Sitompul, I., Muh Khaedir, L., & Ima Hilmiatur, R. (2023). Penerapan Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Upaya Meningkatkan Literasi Matematika Siswa. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 6(2), 122–129. doi: 10.37150/jp.v6i2.1879
Sriningsih, N. N., Sarjana, K., Hayati, L., & Prayitno, S. (2022). Griya Journal of Mathematics Education and Application Analisis kemampuan literasi matematika siswa kelas VIII SMP dalam menyelesaikan soal-soal model PISA. Journal of Mathematics Education and Application, 2(1), 96. Retrieved from https://mathjournal.unram.ac.id/index.php/Griya/indexGriya
Sunaryo, Y., & Nuraida, I. (2022). Pelatihan Penyusunan Soal Matematika Realistik Berbasis Budaya Ciamis Pada Calon Guru Matematika Training of Realistic Mathematics Questions Based on Cultural Ciamis on Prospective Mathematics Teachers. In Abdimas Galuh (Vol. 4, Issue 2).
Syatifa Fitriana, A., & Eka Lestari, K. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal PISA Konten Space and Shape Ditinjau Dari Level Kemampuan Spasial Matematis. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(3). doi: 10.22460/jpmi.v5i3.859-868
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.