Pengembangan E-Komik Matematika Berbasis STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII SMP.
DOI:
https://doi.org/10.37150/jp.v8i2.3174Keywords:
E-Komik, STEM, Berpikir Kreatif Matematis, Bangun Ruang Sisi DatarAbstract
This research aims to describe the development process and quality of STEM-based mathematics e-comics designed to enhance students’ creative thinking skills in flat-sided geometric materials for eighth-grade students at SMP. The study follows a Research and Development (R&D) approach using the ADDIE development model. The test subjects included a team of experts, a mathematics teacher, and eighth-grade students at SMPN 56 Merangin. The findings indicated a high level of validity, with the e-comics receiving a validity rating of 100% in terms of media and 95,24% in terms of material. The practicality rating from teachers was 100%, and it was classified as very practical. The overall practicality of the e-comics also fell under the “very practical” criteria. The effectiveness of the e-comics, as determined by an effectiveness questionnaire, scored 81,91%, which was considered “very effective.” Furthermore, a test yielded an N-Gain score of 0,65 categorizing the e-comics as quite effective. Based on the N-Gain score, it can be concluded that STEM-based mathematics e-comics effectively improve students’ creative mathematical thinking abilities.
References
Adeliyanti, S., Suharto, & Hobri. (2018). Pengembangan E-Comic Matematika Berbasis Teknologi Sebagai Suplemen Pembelajaran Pada Aplikasi Fungsi Kuadrat. Kadikma, 9(1), 123–130.
Ashari, N., Zulyusri, Z., Yogica, R., & Alberida, H. (2022). Implementasi Pendekatan Science, Technology, Engineering, Mathematics (STEM) dalam Pembelajaran dan Hubungannya dengan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. As-Sabiqun: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(4), 763–774. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v4i4.2056
Batubara, H. H., Sumantri, M. S., & Marini, A. (2023). Media Pembelajaran Komprehensif. CV Graha Edu.
Busnawir. (2023). Pengukuran Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika: Tinjauan Melalui Pembelajaran Berbasis Problem Solving dan Gaya Belajar. Penerbit Adab.
Cahyono, B., Rohman, A. A., Dzakiyyah, R. I., & Setyawati, R. D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran E-Komik Berbasis Etnomatika dan Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Materi Geometri MTs. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(2), 2283–2295.
Faturohman, I., & Afriansyah, E. A. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa melalui Creative Problem Solving. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 107–118. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.562
Handayani, T. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis STEM untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(3), 737–756. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i3.343
Harahap, M., Mujib, A., & Nasution, A. S. (2022). Pengembangan Media Uno Math untuk Mengukur Pemahaman Konsep Luas Bangun Datar. AFoSJ-LAS (All Fields of Science Journal Liaison Academia and Society), 2(1), 209–217.
Kadir, I. A., Machmud, T., Usman, K., & Katili, N. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Pada Materi Segitiga. Jambura Journal of Mathematics Education, 3(2), 128–138. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v3i2.16388
Khairiyah, N. (2019). Pendekatan Science, Technology, Engineering, dan Mathematics (STEM). SPASI MEDIA.
Khotimah, N., & Ratnawuri, T. (2021). Pengembangan E-Comic Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Kebijakan Moneter Dan Kebijakan Fiskal Kelas XI SMA Paramarta 1 Seputih Banyak. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 9(1), 83–95. https://doi.org/10.24127/pro.v9i1.3843
Kurniawan, H., & Susanti, E. (2021). PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Deepublish.
Larasati, M. A., & Dwidayati, N. K. (2021). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Kelas VII Pada Pembelajaran Logan Avenue Problem Solving (LAPS)-Heuristik Ditinjau dari Keaktifan Siswa. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 4, 310–319.
Masruroh, S. (2019). Pengembangan Media Comic Card Berbasis Pendekatan Matematika Realistik Indonesia Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Kelas VIII. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 225–233.
Nafala, N. M. (2022). Implementasi Media Komik Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Al-Fikru : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(1), 114–130. https://doi.org/10.55210/al-fikru.v3i1.571
Nasional, K. P. (2006). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 22 Tahun 2006.
Nieveen, N. (1999). Prototyping to Reach Product Quality. In Design Approaches and Tools in Education and Training (Issue January, p. 125). Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-011-4255-7
Ningrum, K. D., Utomo, E., Marini, A., & Setiawan, B. (2022). Media Komik Elektronik Terintegrasi Augmented Reality dalam Pembelajaran Sistem Peredaran Darah Manusia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1297–1310. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2289
Nugraha, F. A., Sidik, J. A. A., Iskandar, R. S. F., & Raharjo, S. (2022). Pengaruh Metode Pembelajaran Realistic Mathematics Education Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Seminar Nasional Pendidikan Matematika UMT 2022, 102–107.
Nurcahyono, N. A., & Novarina, E. (2020). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 Berdasarkan Indikator Kemampuan Imajinasi Matematis Siswa. 2682(1), 121–130.
Puriasih, K. N., Astawan, I. G., & Trisna, G. A. P. S. (2022). Digital Comics Learning Media Based on Problem Based Learning in Science Subjects for Fourth Grade Elementary School. MIMBAR PGSD Undiksha, 10(2), 367–375. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v10i2.48575
Putri, Z. U. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Math Comic dengan Menggunakan Pendekatan Contextual Teaching And Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 09 Sarolangun. Universitas Jambi.
Rahmawati, L., Juandi, D., & Nurlaelah, E. (2022). Implementasi STEM Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif Matematis. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(3), 2002–2014. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i3.5490
Septia, Y. L., Nurcahyono, N. A., & Balkist, P. S. (2022). Pengembangan Media Baret Berbasis Android untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMK. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 06(01), 35–47.
Silver, E. A. (1997). Fostering Creativity through Instruction Rich in Mathematical Problem Solving and Problem Posing. ZDM - International Journal on Mathematics Education, 29(3), 75–80. https://doi.org/10.1007/s11858-997-0003-x
Siregar, R. N., Karnasih, I., & Hasratuddin. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Self-Efficacy Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Glasser, 4(1), 46–64. https://doi.org/http://10.32529/glasser.v4i1.441
Wijaya, E. M. S., & Irianti, N. P. (2021). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Realistic Mathematic Education (RME). AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 648–658. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3103
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.