HOW DOES SOCIAL MEDIA MARKETING THROUGH CELEBGRAM PROMOTION AFFECT THE GROWTH OF MSMES IN INDONESIA?

Authors

  • Nurul Hamdalah IAIN Syekh Nurjati Cirebon
  • Nur Eka Setiowati IAIN Syekh Nurjati Cirebon
  • Wartoyo Wartoyo IAIN Syekh Nurjati Cirebon

DOI:

https://doi.org/10.37150/jimat.v5i2.2981

Keywords:

Marketing Costs, Net Profit, Sales Volume

Abstract

The purpose of this study is to determine whether or not there is an effect of marketing costs on net profit with sales volume as an intervening variable in culinary and fashion businesses in the Cirebon City area that use celebrity promotion services. This research uses field research (Field Research) with a quantitative approach. For data collection techniques carried out, namely through questionnaires. The population in this study is all culinary and fashion business actors in the Cirebon City area with a sampling technique using probability sampling, namely with a simple random method, which is as many as 44 business actors. The test tool used in this study is with path analysis techniques using the help of IBM Statistic SPSS software version 26. Based on the results of the channel analysis carried out, the results were obtained: (1) Marketing cost variables do not have a direct effect on net income, (2) Marketing cost variables have a direct and positive effect on sales volume, (3) Sales volume variables have a direct and positive effect on net income, (4) Indirect marketing cost variables through sales volume have a positive effect on net profit.

References

Anjayani, R. P., & Febriyanti, I. R. (2022). Analisis Strategi Bauran Pemasaran untuk Meningkatkan Volume Penjualan (Studi Pada UMKM YJS Sukabumi). Jurnal Multidisiplin Madani, 2(9), 3610–3617.

Ariescy, R. R., Mawardi, A. I., Sholihatin, E., & Aprilisanda, I. D. (2021). Inovasi Pemasaran Produk UMKM Dalam Meningkatkan Daya Saing. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen, 6(2), 418–432.

BPS: 71,74 % Usaha Makanan & Minuman di Indonesia Gunakan Media Online untuk Promosi. (n.d.). Retrieved November 10, 2024, from https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/06/20/bps-7174-usaha-makanan-minuman-di-indonesia-gunakan-media-online-untuk-promosi

Dewi, A. M. (2018). Pengaruh iklan online melalui instagram terhadap keputusan pembelian bagi peningkatan penjualan produk kuliner lokal. Jurnal Ekonomi Universitas Kadika, 3(1), 3.

FADHILA, S. (2023). Pengaruh Biaya Produksi, Biaya Operasional, Dan Volume Penjualan Terhadap Laba Bersih Perusahaan Pt. Permata Logistics & Supply. Fakultas Ekonomi, Universitas Islam Sumatera Utara.

Firdaus, Y. (2011). Peranan Biaya Promosi Dalam Meningkatkan Volume penjualan (Studi Kasus Pada Salah Satu Perusahaan Pembiayaan di Palembang). Jurnal Ekonomi Dan Informasi Akuntansi, 1(2), 143–152.

Media Industry Reports, Research and Consumer Insights - GWI. (n.d.). Retrieved November 13, 2023, from https://www.gwi.com/industries/media

Mulyadi. (2015). Akuntansi Biaya (5th ed.). UPP-STIM YKPN.

Nasih, M., Susanto, O. M., Fanshury, A. R., Hermawan, S., Sidoarjo, U. M., Sidoarjo, U. M., Sidoarjo, U. M., & Sidoarjo, U. M. (2020). Influencer Dan Strategi Penjualan : Studi Netnografi Pada Pengguna Jasa Selebgram. 4, 135–144.

Nasution, A. (2021). Strategi Pemasaran Bisnis Kuliner Menggunakan Influencer Melalui Media Sosial Instagram. Jurnal Bisnis Corporate, 6(1), 11–18.

Qiarasyifa, S. (n.d.). Endorsement di Kalangan Influencer Media Sosial. DIKOM FISIPOL UGM. Retrieved November 6, 2023, from https://dikom.fisipol.ugm.ac.id/endorsement-di-kalangan-influencer-media-sosial/

Rangkuti, F. (2013). Strategi Promosi yang Kreatif dan Analisis Kasus. Gramedia Pustaka Utama. https://books.google.co.id/books?id=Q5RnDwAAQBAJ

Salendar, A. V. (2023). Hubungan Antara Transisi Pemasaran Dari Pemasaran Tradisional Ke Pemasaran Digital Dengan Volume Penjualan ( Studi Pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Kota Tangerang ). 19(2), 72–79.

Sampe, F., Pakiding, D. L., Yuniar, C. R., Polimpung, L. J. C., Ambartiasari, G., Margono, B., Rivai, D. R., Junaida, E., & Sirojudin, H. A. (2023). Ekonomi Manajerial & Strategi Bisnis. Sada Kurnia Pustaka. https://books.google.co.id/books?id=T7y-EAAAQBAJ

SARI, F. R. (2020). Pengaruh Biaya Promosi Terhadap Volume Penjualan Di Toko Pusat Oleh-Oleh Pusako Minang Tabek Patah.

Sarwono, J. (2007). Analisis Jalur untuk Riset Bisnis dengan SPSS. CV. Andi Offset.

Sugiyono. (1999). Statistika untuk Penelitian (A. Nuryanto (ed.)). CV Alfabeta.

Sujana, D. (2018). Pengaruh E-Commerce Terhadap Volume Penjualan Kamar Pada Topas Galeria Hotel Bandung.

Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Perbidang Usaha | Cirebon Satu Data. (n.d.). Retrieved November 13, 2023, from https://data.cirebonkota.go.id/dataset/cd252ec2-a3f3-5ed1-b451-ada01547021b/dokumen/5dd0bb90-6252-5b0b-9cf6-65e068be6980

Yusuf Saleh, M. S. E. M. S., Said, M. S. E. M. S., Sobirin, S. S. M. S., & Media, S. A. H. (2019). Konsep dan Strategi Pemasaran: Marketing Concepts and Strategies. SAH MEDIA. https://books.google.co.id/books?id=pZu-DwAAQBAJ

Downloads

Published

2024-09-04
Abstract viewed = 178 times